Yleistä tietoa matkalaukuista.

Laukun koko

Matkalaukkujen koot ilmoitetaan korkeutena ja tilavuutena. Yleensä laukun mallinimen jälkeen mainitaan laukun korkeus, joka on mitattu pyörien kanssa. Eniten myyty malli on korkeudeltaan noin 75 cm ja tilavuudeltaan 80-100 litraa. Sellaiseen mahtuu yhden matkustajan tavarat parin viikon matkalle tai kahden hengen tavarat lyhyemmälle matkalle. Noin 65 cm ja 60-70 litrainen matkalaukku on kätevä viikon reissulle. Viikonloppumatkalle voi riittää vain lentolaukku, jonka saa ottaa matkustamoon mukaan. Iso matkalaukku on 80-86 cm ja reilusti yli 100 litraa. Sellaisessa laukun kolmen sivun yhteismitta ylittää jo 158 cm, joka on nykyään joillakin lentoyhtiöillä maksimimitta laukulle. Tietojemme mukaan tätä kokorajoitusta ei kuitenkaan ole käytännössä toteutettu – matkalaukut vain punnitaan eikä niitä tarkisteta mittanauhan kanssa. On kuitenkin hyvä tietää laukkua ostaessa, että 158 cm ylittävästä laukusta saattaa huonolla tuurilla mennä lisämaksu.

Matkustamoon vietävän laukun, eli lentolaukun, koko on tärkeä. Lentoyhtiöiden maksimimitat vaihtelevat ja ne kannattaa tarkistaa yhtiöiden omilta nettisivuilta. Esim. Finnairilla 45 × 56 × 25 cm ja Ryanairilla 40 × 55 × 20 cm. Lentolaukun lisäksi matkustamoon saa yleensä ottaa pienen käsilaukun (esim. Ryanairilla 35 × 20 × 20 cm).

Kaksi- vai nelipyöräinen

Useimmat uudet mallit ovat nelipyöräisiä. Laukun pohjassa on neljä pyörää ja laukkua kuljetetaan lähinnä pystyasennossa vierellä taluttaen. Neljän pyörän ansiosta voi kahta isoakin matkalaukkua kuljettaa yhtä aikaa. Nelipyöräinen on myös kätevä esim. junan kapealla käytävällä. Kaksipyöräisessä matkalaukussa pyörät ovat isompia ja ne ovat osittain rungon sisällä turvassa kolhuilta, joten ne ovat rakenteeltaan kestävämpiä. Isoa eroa kestävyydessä ei tosin ole ja pyöriä voi uusia jos kyseessä on merkkilaukku. Jos matkalaukkua käyttää enimmäkseen perässä vetäen, niin nelipyöräisessä taaimmaiset pyörät kuluvat suhteellisen nopeasti ja tällöin kannattaa harkita kaksipyöräisen ostoa.

Lentolaukuissa asiakkaat päätyvät usein kaksipyöräiseen vaihtoehtoon, koska ne ovat tilavampia ja vakaampia vetää. Nelipyöräisessä lentolaukussa pyörät voivat olla melko pieniä, jolloin ne tärisyttävät epätasaisella pinnalla.

Kova vai pehmeä (muovinen vai kankainen)

Jos matkalaukkuun kaipaa ulkopuolisia taskuja silloin valintana on kankainen malli, koska muovisissa ulkotaskuja ei yleensä ole. Kankainen malli sopii enemmän juna-, bussi- ja laivamatkalle, kun taas muoviset kestävät paremmin lentoyhtiöiden kovakouraista käsittelyä. Erityisen suositeltavia ovat Samsoniten ultrakevyet Curv-muovista valmistetut mallit Cosmolite, Firelite, Lite-Cube DLX ja Lite-Shock. Näissä keveys on saatu yhdistettyä erittäin hyvään kestävyyteen. Edullisempi vaihtoehto keveistä kovista malleista on Samsoniten erittäin suosittu Neopulse, jossa on kummallakin puolella vetoketjulla suljettava osasto.

Laukun paino

Kukaan ei halua maksaa matkatavaroistaan ylipainomaksua. Tästä syystä matkalaukkujen valmistuksessa kiinnitetään paljon huomiota materiaalien keveyteen. Vanhat muoviset isot matkalaukut saattavat painaa 6-8 kiloa, kun näillä sivuilla myytävät uudet mallit painavat 2-5 kg. Painorajoitus esim Finnairilla on matkalaukulle 23 kg ja lentolaukulle 8 kg.
Varastossamme olevat mallit keveimmästä painavimpaan:
Kovat: Lite-Shock, Cosmolite, Lite-Cube DLX, Neopulse, Bon Air, Air Force1, S'cure, S'cure DLX, Aeris, Malibu
Kankaiset: Herolite, Uplite, Travel Line, Spark SNG, Dynamo, X'Blade

Vetoketju- vai salpalukitus

Kevyimmät uudet matkalaukut suljetaan vetoketjulla. Monesti vetoketjun kestävyys muovisessa matkalaukussa herättää epäilyksiä. Ne ovat kuitenkin hyvin luotettavia nykyaikaisissa merkkilaukuissa, joita tälläkin sivustolla on myynnissä. Salpalukitus on käytössä hieman tukevammissa ja näin ollen painavammissa laukuissa. Rikkoontuneen salpalukon saa helposti ja edullisesti vaihdettua, kun taas vetoketjulle voidaan tehdä vain pieniä korjauksia ja niiden vaihtaminen on yleensä mahdotonta.

Hinta

Matkalaukkujen hintaerot saattavat ihmetyttää. Yleisesti voidaan sanoa että hinta ja laatu kulkevat käsikädessä. Kalliimmat muoviset laukut valmistetaan erikoismateriaaleista, jolloin niistä on saatu uskomattoman kevyitä ja silti kestäviä. Arvokkaammissa kankaisissa malleissa on käytetty kevyitä ja kulutusta kestäviä erikoiskankaita. Lisäksi niihin on monesti ommeltu useita käteviä taskuja ja hienoja yksityiskohtia. Merkkilaukuissa takuuajat ovat myös pitkiä ja niihin saa varaosia, toisin kuin markettien halvimpiin kiinalaisiin malleihin, joista tulee kaatopaikkatavaraa jonkin kohdan petettyä.
Tarjouksemme.

Takuu

Myymissämme matkalaukuissa on valmistusvirhetakuu, joka vaihtelee ollen 2, 5, tai 10 vuotta. Samsonite ja American Tourister laukkujen mukana tulee meidän leimaama takuukortti, joka oikeuttaa maailmanlaajuiseen takuukorjaukseen valmistajan huoltopisteissä. Cavalet laukkujen takuutodistuksena toimii ostokuitti. Takuu ei koske normaalia kulumista eikä kuljetusyhtiön, yleensä lentoyhtiön, matkatavarankäsittelyssä tapahtunutta rikkoontumista. Laukku pitää tarkastaa lennon jälkeen ja tehdä vaurioista ilmoitus kentällä. Myös matkatavara- tai kotivakuutus voi korvata rikkoontuneen matkalaukun.

Samsonite ja American Tourister laukkujen takuukorjaus ja varaosat seuraavista paikoista:
Akaan Suutari, Kurkelantie 1, Toijala, puh. 03-542 4059 (maanantaisin suljettu).
Tuhattaituri, Talvikkitie 30, Tikkurila Vantaa, puh. 09-823 3933.

TSA-numeroyhdistelmälukko

Matkustettaessa Yhdysvaltoihin TSA (Transportation Security Administration) saa avata lukitut laukut, myös voimakeinoja käyttämällä, tarkistusta varten. TSA-lukko, johon vain TSA:lla on yleisavain, estää mahdolliset vauriot. Lisätietoa: TSA. Punainen vinoneliö on merkkinä TSA-lukosta. 

Lukon käyttö

Matkalaukun mukana tulee ohje numerolukon käyttöön. Samsoniten sivulla on käyttöohjeita. Jotakin ohjeita löytyy myös meidän toiselta sivustolta: laukkutila.fi